This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Assalamualaikum, hari ini cikgu nak berkongsi berkaitan topik tahun 3 iaitu : Tukarkan Perkataan Kepada Nombor. Anda boleh beri kepada anak anda video untuk ulangkaji..Simple jer

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Assalamualaikum, hari ini cikgu nak berkongsi berkaitan topik tahun 3 iaitu : Tukarkan Perkataan Kepada Nombor. Anda boleh beri kepada anak anda video untuk ulangkaji..Simple jer

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Assalamualaikum, hari ini cikgu nak berkongsi berkaitan topik tahun 3 iaitu : Tukarkan Perkataan Kepada Nombor. Anda boleh beri kepada anak anda video untuk ulangkaji..Simple jer

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
PS. Pantau kanak-kanak semasa aktiviti memotong dan pastikan anda menetapkan peraturan asas di rumah. Mungkin mempunyai meja pemotong khusus di mana gunting mesti tinggal. Ini akan menjimatkan perjalanan anda ke pendandan rambut! (Percayalah kami!)
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
Aktiviti motor halus adalah sangat penting untuk kanak-kanak mengembangkan otot tangan mereka untuk kemahiran pratulisan. Aktiviti ini boleh dilakukan di rumah dengan mudah! Anda boleh membeli gunting kanak-kanak - sama ada logam atau plastik - untuk membolehkan anak anda berlatih di rumah. Gunting plastik adalah permulaan yang baik untuk kanak-kanak yang lebih muda dan ia boleh digunakan untuk memotong doh main. Mereka kemudian boleh meneruskan untuk membuat coretan di atas kertas menggunakan gunting logam, dan anda boleh mencabarnya lagi dengan melukis garisan dan corak di atas kertas supaya mereka boleh mula memotong sambil memanipulasi kertas dengan tangan mereka yang lain. Ini akan menyokong koordinasi dua hala mereka, iaitu keupayaan untuk menyelaraskan kedua-dua belah badan pada masa yang sama, serta menyokong koordinasi tangan-mata mereka.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Assalamualaikum, hari ini cikgu nak berkongsi berkaitan topik tahun 3 iaitu : Tukarkan Perkataan Kepada Nombor. Anda boleh beri kepada anak anda video untuk ulangkaji..Simple jer

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Assalamualaikum, hari ini cikgu nak berkongsi berkaitan topik tahun 3 iaitu : Tukarkan Perkataan Kepada Nombor. Anda boleh beri kepada anak anda video untuk ulangkaji..Simple jer

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
*بِسْمِ Ω±Ω„Ω„ΩŽΩ‘Ω‡Ω Ω±Ω„Ψ±ΩŽΩ‘Ψ­Ω’Ω…ΩŽΩ€Ω†Ω Ω±Ω„Ψ±ΩŽΩ‘Ψ­ΩΩŠΩ…Ω*
*_Assalamualaikumwarahmatullahi wabarakatuh_*

*_Allahumma Sholli a'la Sayyidina Muhammad wa ala'aliSayyidina Muhammad_*
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
*Selamat Pagi*
_*Sabtu*_
_*26 Ramadhan 1445H*_
_*06.04.2024*_
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
πŸŒΉπŸ‡²πŸ‡Ύ πŸ•Œ πŸ‡²πŸ‡Ύ πŸ•Œ 🌹
β€œSaya rasa saya dah tersilap la doktor. Kami ni beli macam-macam mainan. Yang silapnya, saya bagi dia main seorang diri.”

Itulah luahan seorang bapa kepada Dr Redza Zainol apabila anak berusia dua tahun setengah hanya tahu beberapa perkataan sahaja dan memegang pensel sekali dua sahaja.

Si bapa meluahkan rasa kecewa kerana selama ini dia tidak pernah bermain dengan sekali dengan si anak dan hanya membiarkan anak kecil itu bermain seorangan.

Dr Redza cuba menenangkan meraka dan mencadangkan beberapa aktiviti yang sesuai dilakukan bersama kanak-kanak usia 2 tahun keatas.
Antara aktivitinya adalah:

1. Cabut dan tampal stiker pada kertas besar atau dalam buku kosong. Anak saya suka stiker gambar haiwan, ada yang suka stiker kartun kereta.
Dapat melatih otot jari, lama-lama jadi cekap nak selak muka surat buku satu-satu dan buka butang seluar/ baju.
– Sambil tampal boleh selit ajar anak pasal bentuk dan warna. Ini perkara penting yang mak ayah boleh terlepas pandang.

2. Ajar anak tendang bola masuk dalam gol. Gol tu boleh guna kerusi.
– Ia dapat belajar seimbangkan badan dan koordinasi badan.

3. Bina menara guna blok kayu/plastik dan kemudian robohkan guna bola.
– Permainan seperti ini selalunya anak suka sebab dapat sepahkan mainan.
– Dapat melatih fokus anak untuk bina menara yang lagi tinggi.
Sumber: Dr Redza Zainol
Set Latihan Intensif
SOALAN UPSA (Soalan Ujian Pertengahan Tahun Sesi Akademik)

Hujung tahun nanti anak-anak kita akan hadapi Ujian UASA (Ujian akhir Sesi Akademik).

Sebelum tu, mereka akan hadapi UPSA dahulu. (Ujian Pertengahan Tahun).

Ada tak kat sini nak saya share Soalan UPSA untuk Tahun 1 hingga Tingkatan 3?

Kalau nak klik je sini
https://yup.la/UPSA
Mainan untuk kembangkan kemahiran tangan budak-budak dari 2 hingga 5 tahun ni memang penting. Benda yang sesuai dan menyeronokkan tu boleh rangsang pertumbuhan mereka.
Berikut adalah beberapa mainan yang sesuai untuk mengembangkan motor tangan anak-anak berumur 2-5 tahun:

- Puzzle kayu yang mudah disusun.
- LEGO atau blok pembinaan.
- Mainan pasir dan air untuk aktiviti sensori.
- Alat tulis dan kertas untuk mewarna atau melukis.
- Mainan sederhana seperti tangga dan guli.
- Alat muzik sederhana seperti marakas atau drum kecil.
- Mainan pasu bunga untuk menanam atau berkebun kecil-kecilan.
- Mainan manipulatif seperti papan litar huruf atau angka.
- Set alat masak dan peralatan dapur kecil untuk permainan masak-memasak.
- Mainan yang melibatkan menyusun, memindahkan, atau mengendalikan objek kecil untuk latihan jari.
Perkongsian hari ini adalah 3 adab seorang murid di sekolah.

1. Mendengar dengan Teliti: Sentiasa mendengar dan memberi perhatian ketika guru sedang mengajar.
2. Mengucapkan Salam dan Terima Kasih: Sentiasa mengucapkan salam ketika bertemu guru dan berterima kasih atas ilmu yang dikongsi.
3. Tidak Memotong Percakapan Guru: Elakkan memotong percakapan guru semasa mereka sedang bercakap.

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
Selamat Hari Guru! Terima kasih cikgu kerana sentiasa sabar dan ikhlas dalam mengajar anak-anak kami. Kami menghargai setiap usaha dan pengorbanan yang telah diberikan. Semoga terus berjaya dalam mendidik anak bangsa."
.
Ya Allah, kami memohon kepada-Mu, limpahkanlah rahmat dan kasih sayang-Mu kepada guru-guru kami. Berkatilah mereka dengan kesihatan yang baik, kebahagiaan, dan ketenangan dalam menjalankan tugas mereka. Berikanlah mereka kekuatan dan kesabaran dalam mendidik kami. Ya Allah, jadikanlah ilmu yang mereka sampaikan sebagai cahaya penerang jalan hidup kami. Amin.
Perkongsian hari ini adalah 3 adab seorang murid yang Berdisiplin dan Bertanggungjawab di sekolah.

1. Menepati Masa: Hadir ke sekolah dan kelas tepat pada masanya, serta menghantar tugasan mengikut tempoh yang ditetapkan.
2. Menjaga Kebersihan dan Keindahan Kelas: Membantu menjaga kebersihan dan susunan kelas untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif.
3. Mematuhi Peraturan Sekolah: Sentiasa mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh sekolah.

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
Perkongsian hari ini adalah 3 adab seorang murid dalam menghormati rakan-rakan di sekolah.

1. Bersikap Sopan: Sentiasa bersikap sopan dan menghormati rakan-rakan tanpa mengira latar belakang.
2. Membantu Rakan: Sedia membantu rakan yang memerlukan bantuan dalam pelajaran atau masalah peribadi.
3. Tidak Membuli: Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan membuli atau menyakiti rakan-rakan.

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
Perkongsian hari ini adalah 3 cara bersikap Positif dalam Pembelajaran

Menunjukkan Sikap Positif terhadap Pembelajaran:

Bersungguh-sungguh dalam Pembelajaran: Sentiasa menunjukkan kesungguhan dan minat dalam setiap pelajaran.
Bertanya Jika Tidak Faham: Berani bertanya kepada guru jika terdapat perkara yang tidak difahami.
Membuat Persediaan: Sentiasa membuat persediaan sebelum kelas bermula dengan membaca bahan yang berkaitan.

β™₯️Nota Penting:β™₯️
πŸ‘‰Anak anda tak mahir sifir?
πŸ‘‰Anak anda LEMAH ASAS MATEMATIK?
πŸ‘‰Anak anda tahun 3-5?
.
Jom CIkgu Iznan Bantu, klik link ini dan muat turun Modul Teknik Mudah Matematik
picit : https://myprepus.com/order/view/KMM
.
Like, Follow, Subcribe channel Cikgu Iznan
Tiktok : Cikgu Iznan
Youtube : Cikgu Iznan
Teligram : https://www.tg-me.com/Cikgu Iznan/com.cikguiznan
.
#mudahmatematik
#senangmatematik
#matematik_sekolah_rendah
#matematikmudah
#cikguiznan
Cer komen Ya!
2024/05/27 00:03:08
Back to Top
HTML Embed Code: