Telegram Group Search
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 120 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

ابتسم "مراد" باستخفافٍ و هو يرد :
-و انت أو انتي مفكرة إني هفضل هنا كتير ؟ أنا خارج من هنا قريب أوي
خرج الصوت الشبيه بصوت "هالة" عاديًا و كأنه لا يدّعي الإختناق :
-وريني شطارتك !
استفزه التحدّي الذي تلقّاه من ذاك أيًّا من يكون، فاحتدمت الدماء بعروقه و هو يستوجبها بخشونة :
-إيمـان فيـن ؟
واصلت الأخيرة مضايقته قائلة :
-فتشني يمكن تلاقيها ...
تقلّصت عضلات فكّه بغضبٍ ثائر، و مع ذلك بقيّ هادئًا، لترفع "هالة" المزعومة يدها مزيحة قبضته عن عنقها بسهولةٍ و هي تقول بصوتٍ مغناج :
-انت مش خايف مني. و ده واضح جدًا.. مش مشكلة. إيه رأيك نعمل إتفاق. أنا ممكن أخلّي حياتك معايا هنا جنة. انت مش كان نفسك ترجع لهالة ؟ هالة أهيه بين إيديك. يلا اعترف. اعترف إنك مانستهاش. و إن أكبر خوف في حياتك إنها تظهر تاني و انت خلاص اتجوزت إيمان. اعترف إن الفكرة عمرها ما راحت من بالك. لو هالة ندمت عليك و رجعت. ممكن تسيب إيمان عشانها.. قول إنك بتحب هالة و إيمان كانت مجرد وسيلة تنسيك حبك. قـول !!
تغالظت لهجتها بالكلمات الأخيرة، و تسمرّت نظراتها الحمراء على عينيه الرماديتين، ظل تعبيره واجمًا، لم يرد بشيء، فطفى ما يشبه الغيظ على سلوك ذلك الكائن، لتقول نسخة "هالة" بانفعالٍ و قد انتفخ شعر رأسها و حاجبيها مثل قطةٍ في طور الهياج :
-ماتحاولش تقاومني. لازم تستسلم. انت مش هاتلاقي إيمان. و مش هاتعرف تخرج من هنـا !
__

سلسلة العذاب لا تنتهي
و لا تعرف كم لبثت من أيامٍ دون ان تعي أو تكتشف حقيقة المؤامرة، كل ما تعرفه إنها مستعبدة، تصدق ما يحدث لها، نجحت الخطة و توّهمت بأنها تعيش الإعتداءات لأيامٍ، كم يوم مرّ عليها و زوجها يحضر لها الرجال ليغتصبوها أمام عينيه ؟
لقد تدمرت حقًا
لا سيما حين صوّب نحوها كاميرا ليسجل لحظات خزيها و هي عارية بين يديّ الرجال و يخبرها :
-كنتي مفكرة إني ممكن أختفي بسهولة من حياتك. كل إللي بيحصل ده هايوصل لإيد أدهم أخوكي. هايشوفك على حقيقتك. هايشوفك زي مانا شايفك من أول يوم اتجوزتك.. مومس !
بقليل من الجهد، كانت لتدرك الخدعة التي تُمارس عليها، و لكن ما يحدث بدا حقيقيًا، حسيًا، إنها تشعر و كأنه يحدث بالفعل، و قد استنزفت كل طاقتها في البكاء و المقاومة، لم تصمد، لم تنجح محاولة واحدة لردع الشر عنها
و لا تعرف كيف تبدّل المشهد من حولها، من شدة الكمد لم تهتم بالتغييرات التي طرأت، وجدت نفسها فجأة بهذا المكان، مكبلة من يديها إلى عامودٍ خرساني، تماثل أمامها كلًا من "سيف" و "أدهم"... "أدهم" !
لقد جاء
لقد أخبره.. ها قد تحقق أبشع كوابيسها... شقيقها يقف أمامها.. علم بكل بشيء.. يواجهها و الغضب يعتمل بنظراته و نبرات صوته التي شابهت صوت أبيها إلى حدٍ كبير :
-انتي تعملي كده. انتي تقعي في الذنب ده. أختي أنا.. أختي انا تزني. أختي إللي ربّيتها. إللي اتعلمت من أبونا الشيخ صلاح عمران و إللي علّمتها بنفسي.. انتي توسّخي اسم عيلتنا. تحطي راسنا كلنا في الوحل. انتي يا إيمـان ؟
تفلت الشهقات من بين شفاهها الآن و هي تنطق باكية بضعفٍ كمن يهذي :
-ماكنش قصدي. كل حاجة حصلت غصب عني. أنا حبيت مراد. و سيف غدر بيا.. أنا خلاص مش عايزة أعيش. مش عايزة. أرجوك ريّحني يا ادهم. ريّحني من العذاب. مش قادرة أتحمله. أرجوك ...
رد عليها أخيها بقساوة اقتنعت باسحقاقها :
-احنا إللي هانرتاح منك. أكيد.. بس مش قبل ما أبري ذمتي قدام أمك. أمي لازم تعرف بنتها عملت إيه !!
هزت "إيمان" رأسها ترجوه و ترجوه، تتوسله :
-لا. عشان خاطري. لأ يا أدهم
و لكنه ابتسم ببرودٍ غير مباليًا، أشار لها برأسه للأمام، فتبعت إشارته، لترى عبر واجهة زجاجية، والدتها تقف أمام رجل، تجادله و هي تتساءل بذعرٍ واضح عنهما :"ولادي فين؟"
راقبت "إيمان" بقلبٍ واجف ما يجري بالخارج و كأنها تراه عن قرب، من جميع الجهات ...

-بنتك يا حجة أمينة ارتكبت كبيرة من الكبائر. الزنا.. و هي بنفسها اعترفت بخطيئتها. و بموافقتها بردو هتنال جزائها. لاجل ما تطهر منه في الدنيا. بدل ما يخلص منها في الآخرة. و انتي عارفة الفرق بينهم إيه !
جحظت عينيّ "أمينة" و هي تسأله لآخر مرة لتتأكد من شكّها :
-تطهر منه إزاي !؟؟
جاوبها الآخير مكشرًا بقتامةٍ :
-حسب اعترافاتها فعلته قبل الزواج. يعني تقع عليها نصف العقوبة.. أي الجلد. بنتك يا حجة هاتُجلد مائة جلدة. و إللي هاينفذ الحد فيها إبنك. الدكتور أدهم !
و هنا فقدت "أمينة" صوابها فورًا صارخة :
-لااااااا. لااااا. أدهـــــم. أدهــــم !!

على الطرف الآخر تنهار "إيمان" بدورها و هي تعاود النظر إلى أخيها، و كان عزاؤها الوحيد بأنها مسألة وقتٍ، هي واثقة من إنها النهاية
كل شيء سينتهي
بقي القليل
القليل فقط .

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 121 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

لم يزيده ثورانها هذا إلا إصرارًا على هدفه، و ثقة بأنه قادرًا على الخروج من هنا، رغم كل المؤشرات التي تؤكد عدم إمكانية ذلك، فهذه الشقة بلا أبواب أو نوافذ مفتوحة
إنه حبيس
فكيف سيخرج !؟
بدأت نسخة "هالة" المزعومة تستعيد قناع الخبث الواثق و هي ترى حيرة "مراد" تتزايد، و قالت كأنما انتصرت بالفعل :
-مافيش قدامك غير الاستسلام. طاوعني و أنا هاعيّشك الباقي كله مبسوط و مرتاح !
ما لم تعرفه أن صمته لم ينم عن حيرة، بل كان يدرس كلامها، و لا يعرف ما الذي ربط بين الأبواب و كلمة السر بعقله، لقد قفزت هكذا بخاطره تدلّه على المخرج الوحيد
كلمة السر
درس من دروس زوجته، كلّما ضيّعت شيء، كلّما أرادت شيء، لا تردد سوى جملة واحدة.. و هي ما صاح بها ملء فمه و هو يصوّب نظراته القوية لعينيّ خصمه :
-الله أكبر !
يجفل للحظة حين يختلّ كل شيء من حوله، و كأن العالم يتهاوى، بينما المجسم الذي إتخذ شكل طليقته و كأنه بناء من رمال آيل للسقوط، ابتعدت عنه في الحال و قد ارتسم الرعب على وجهها الشيطاني .
ابتسم "مراد" بانتصارٍ من حقه هو الآن، فقالت الأخيرة بلهجتها الغليظة الحقيقية :
-حتى لو عرفت تخرج. مش هاتقدر تخرجها. لازم هي إللي تقرر !
و صدر صوت أقفال في هذه اللحظة، لينظر "مراد" و يرى بوابتين مجاورتين بالجدار أمامه، و سمع صوتها من ورائه تقول قبل أن تختفي :
-قدامك باب يخرجك من هنا. و باب يوديك لإيمان. عندك فرصة واحدة بس عشان تخرج. لو روحت لها و ماخرجتش. هاتفضلوا هنا للأبد !
_

أمامه سريران بالغرفة، بعد أن كان سريرًا واحد، صارت أخته و زوجها في نفس الحال، غائبان عن الوعي لنفس الأسباب المجهولة، هذه "إيمان" و هذا "مراد".. كيف يصنع الآن ؟
-دكتور أدهم !
إلتفت "أدهم" نحو زميله الذي اقتحم الغرفة في هذه اللحظة ممسكًا بتقريره الطبّي.
-نتيجة التحاليل طلعت. العقار المتبقي مع زوج أختك بيحتوي على نسبة من مخدر إكستاسي
أخذ أدهم الأوراق من بين يديه و تفحصها عابسًا، قامت أمه من مكانها تقف إلى جواره و هي تكف عن البكاء الصامت بصعوبة، تصيخ السمع فقط لتطمئن، بينما يدمدم "أدهم" :
-دي حبوب هلوسة !
أومأ زميله قائلًا :
-بالضبط. نسبتها كبيرة جدًا. و كمان في مكونات تانية معظمها أعشاب و حمض نووي. مركبات معقدة بس مش هي السبب الرئيسي في فقدان الوعي. السبب الرئيسي للأسف غير محدد لغاية دلوقتي
زم "أدهم" شفتيه و هو يومئ متفهمًا و قال :
-تمام يا دكتور. متشكر. هما على كل حال هايفضلوا تحت الملاحظة. و بأمر الله الليلة دي هايناموا في بيتهم. مش هنا !
يصرف "أدهم" زميله أولًا، ثم يستأذن من والدته لبضع دقائق، و عندما عاد طلب منها أن تنتظر قليلًا بالخارج فأطاعته
ليتوّجه نحو الطاولة الوحيدة بالغرفة و يصب كاسًا من الماء، يضيف له كميّة وفيرة من الملح و يغطّي فوّهته بكفّه و هو يحرّك شفتيه بقراءة بعض الآيات القرآنية و الأدعية
ينتهي بعد دقائق، ثم يمضي صوب أخته، يدس يده أسفل عنقها و يرفعها عن الوسادة ليتمكن من دفع الكأس إلى حافة فمها ...
-بسم الله !
يردد "أدهم" بحزمٍ واثقًا مِمّ يفعل
يترك شقيقته و ينتقل إلى "مراد".. يفعل معه المثل
ثم يقف بين الإثنان و لا زال يمسك كأس المياه، إتسم وجهه بتعبيرٍ صارمٍ و هو يخاطب كليهما و كأنهما يسمعانه :
-مراد و إيمان. انتوا سامعينّي. انتوا كويسين. إللي فيكوا ده مش حاجة. انتوا متخدّرين. وعيكوا في إيديكوا. انتوا إللي تقدروا تصحوا بنفسكوا. محدش فيكوا يصدق الخدعة دي. أي دجل أو خرافة مالهاش أصل و لا معنى.. أنا عارف إنكوا سامعينّي.. بأكدها تاني. دي خدعة. ماتصدقوهاش !
_

كانت تستعد لأول ضربة من السوط، و لا تعرف كيف جاء "مراد".. لم يكن هذا ما تريده
لكنه أتى، شعرت بذراعيه تحيطان بها، و سمعت صوته يخترق أذنيها :
-إيمـــان. فتّحي عنيكي. بصيلي. إيمان. ده مش حقيقي. إللي شوفتيه كله مش حقيقي. إيمــان ...
لكنها لم تنصت له
لم تصدقه
لم تسمع سوى صوت أخيها، و لم تصدق إلا ما قاله، عندما إنبعث صوته من مكانٍ ما، يخبرها بأنها خدعة، كل هذا محض خداع، أوهام لا أساس لها
إنفتح جفناها في هذه اللحظة، لتصطدم برؤية "مراد".. يطلّ عليها ممسكًا وجهها بكلتا يداه، القلق ملء عينيه .
-مراد ! .. نطقت بصوت يقطر ألمًا
طمأنها "مراد" مآزرًا :
-ماتخافيش. أنا هنا جنبك. مش هاسيبك أبدًا. بس ساعديني يا إيمان.. سمعتي أدهم. ركزي في كلامه. أنا مش هاخرج من هنا إلا بيكي !
بدأ العالم المصطنع يتهاوى من حولهما بالفعل، كلّما صدقت ما قاله أخيها، كلّما استمعت أكثر إلى "مراد".. أغمضت عينيها مطلقة صرخة من أعمق أعماقها لكي لا تترك شيئًا بداخلها و هي تتحرر من كل هواجسها و كوابيسها .
*
🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 122 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

يصب "أدهم" ما تبقّى من كأس المياه في راحة يده، لينثرها فوق وجهيّ "مراد" و "إيمان" بالتساوي و هو يردد بصوتٍ مسموع :
-أعوذ بالله وقدرته من شرّ ما أجد وأحاذر
أذهب البأس رب الناس، واشف أنت الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاءً لا يغادر سقمًا. أعوذ بكلمات الله التامّة من كلّ شيطانٍ وهامّةٍ وكلّ عينٍ لامةٍ
أعوذ بكلمات الله التامّات من شرّ ما خلق
اللهم صلِ على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم، إنك حميدٌ مجيدٌ، اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين إنك حميدٌ مجيد
بسم الله الرحمن الرحيم.. لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
بسم الله الرحمن الرحيم.. قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآَنًا عَجَبًا يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآَمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا*وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا
بسم الله الرحمن الرحيم.. «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَسارًا»
بسم الله الرحمن الرحيم.. قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى ۝ قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى ۝ فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسَى ۝ قُلْنَا لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الأَعْلَى ۝ وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى ...
لم يتوقف لسانه عن ترديد الآيات، بل أزداد و هو يرى بوادر عودة كليهما إلى الوعي... ثم جاءت صحوة "مراد" أولًا
إذ انتفض من السرير فاتحًا عيناه على مصراعيهما و هو يسعل بحدة، قفز من مكانه تجاه النافذة القريبة، ليفرغ معدته على الفور ...
إتجه "أدهم" نحو أخته الآن مناديًا إيّاها بحزمٍ :
-إيمان. فوقي. إصحي يا إيمان. انت سامعاني.. أنا أدهم. إيمان !!
تمتمت "إيمان" بصعوبةٍ و من تحت وطأة الغصّة شديدة المرارة بحلقها :
-أدهم !
لم تفتح عيناها بعد، و قد استشف "أدهم" رغبتها بالتقيؤ هي الأخرى، فحملها على الفور من السرير إلى المرحاض الملحق بالغرفة، ما لبث أن تبعهما "مراد" مرنحًا، في نفس اللحظة التي ولجت فيها "أمينة" مذهولة و فرحة في آن
تهاتفت من وراء ظهريّ "مراد" و "أدهم" :
-إيمان. بنتي.. يا حبيبتي يابنتي. يا حبيبتي ...

*

ملأ الصياح المعترض البيت القذر للدجالة الملعونة ...
ركلت المرجل المشتعل و هي تحتج على الأخبار التي وصلت إليها، و لا ينفك لسانها يردد بغيظٍ شديد :
-لا. لا يا راجية.. يا غبية. حسابي معاكي بعدين. انتي كنتي هاتضيعيني أنا. ماقولتليش إنه قادر كده. ماقولتليش إنه عارف.. عارف بيعمل إيه... أنا مقدرتش عليه. بس أنا هقدر عليكي انتي. أصبري عليا يا راجية !!!

*
-غسيل معوي ! .. قالها الطبيب الشاب مدهوشًا
ابتسم له "أدهم" ببساطةٍ و قال :
-المركبات إللي دخلت جسمهم كانت عن طريق أكل أو شرب. فكرت أعمل محاولة و الحمدلله نجحت
آيده الطبيب قائلًا :
-كنا هانعمل كده بالفعل بس لما يفوقوا. الفكرة إنهم فقدوا الوعي بطريقة غريبة. لو استنيت شوية كنا عملنا غسيل المعدة على أي حال عشان نلحقهم بس. كويس إنها ماطلعتش حالة تسمم
انضم طبيب ثالث لهما مضيفًا :
-خبرة الدكتور أدهم جديرة بالإشادة. احنا نضم المستشفى بتاعتنا على بتاعته و نستفيد أكتر منه. ماينفعش كده

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 123 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

مازحه "أدهم" بلطفٍ :
-زي ما انتوا. أنا ممكن أحط نفسي تحت الطلب. بدوام جزئي يومين في الأسبوع !
تضاحكوا بمرحٍ أمام الغرفة الخاصة لشقيقته ...
أما بالداخل فقد بقيّ "مراد" برفقتها، لم يتركها طرفة عينٍ، بينما ذهبت "أمينة" لتحضر "لمى" من المنزل و بعض الملابس من أجل ابنتها
تنعمت "إيمان" بأحضان زوجها الدافئة، خائفة، تائهة، ضربات قلبه المنتظمة تعيد إلى نفسها الأمان، يميل "مراد" برأسه على جبينها مغمغمًا :
-مش عايزة تقوليلي حاجة ؟
طال انتظاره لثوانٍ، ثم جاوبته بصوتٍ مهزوز :
-مش فاكرة حاجة. كل إللي جاي في بالي سيف.. صور من كوابيس قديمة كنت بشوفها. بس مش فاكرة أي حاجة. آخر حاجة فكراها أنا و انت كنت في البيت. كنت بتديني الدوا. و بعدها صحيت هنا !
و صمتت لبرهةٍ، لتسأله :
-و انت ؟
ندت عنه تنهيدة عميقة و هو يرد عليها برفقٍ :
-أنا كمان مش فاكر أي حاجة. كأني نمت عادي و شفت لمحات من أحلام أو مواقف قديمة.. مافيش حاجة محددة !
رفعت "إيمان" وجهها لتنظر إليه في عينيه مباشرةً، و استوضحته بفضول :
-قولي ليه عملت كده !؟
-إيه إللي عملته ؟
-ليه خاطرت بحياتك. شربت من إللي اتحطلي في العصير. إللي بنتي حطته ليا !
مراد بجدية : إيمان. احنا اتفقنا. لمى مالهاش ذنب. هي اتصرفت غريزيًا. كانت حاسة إنها خسرتك و عايزاكي ليها لوحدها. و هي اعترفت لي إني أنا إللي كنت مقصود مش انتي
-بردو ماتتوهش الموضوع. قولي ليه عملت كده !؟؟
احتفظ بالرد لدقيقةٍ.. ثم قال صراحةً :
-أنا مافكرتش لما خدته من الست الدجالة دي. افتكرت إنهم سمموكي. فكرة إني خسرتك للأبد مقدرتش أقبلها. قلت مش هاسيبك لوحدك. إللي يسير عليكي لازم يسير عليا.. أنا عمري ما اتحطيت في اختيار. بس إنهاردة حاسس إني اتخيّرت ما بينك و بين هالة. جت في بالي دلوقتي حالًا. لو وقفت جمبك دلوقتي منغير قيود تمنعني عنها. هاسيبها هي وهاختارك انتي. انا أصلًا اخترتك يا إيمان. اخترتك !
و فجأة رآى البريق العسلي لعينيّ المها خاصتها، امتلأت عيناها بدموع السعادة، و ارتفعت أناملها ملامسة وجهه و هي تقول بصوتٍ مثقل بالعاطفة :
-و أنا ماحبتش غيرك. و لا عمري اتخيّلت حياتي غير معاك.. انت حياتي يا مراد ...
كانت تلوح قبلة في الأفق خاتمة حديثهما الحميمي، لولا ظهور "أدهم" عند مدخل الغرفة متنحنحًا :
-مش قادر أصدق إني بتعامل مع اتنين متهورين و مضطر أستحملهم زي أخواتي طول عمري !
نظرا كلًا من "أدهم" و "إيمان" إليه، ابتسما له و قال "مراد" :
-قدرك إننا اخواتك فعلًا. لكن انت مش مضطر تستحمل تهوّرنا. أنا شخصيًا هاعفيك من ده قريب جدًا
عبس "أدهم" متسائلًا :
-اشرح من فضلك !
نظر "مراد" إلى وجه زوجته ذي التعبير المستغرب و أجاب :
-أنا قررت أخد إيمان و لمى و أرجع بيهم على لندن. هانعمل فريش ستارت كلنا.. إيه رأيك يا إيمي ؟
رفرفت "إيمان" بأهدابها قائلة :
-مش عارفة. أنا عمري ما فكرت إني أسيب هنا و أسافر !
-مش هاتكوني لوحدك. أنا و لمى معاكي. و ماما و بابا و تيتة نازلي.. هناك هانبدأ من جديد. هانأسس حياتنا و عيلتنا الكبيرة. و أكيد هانزور هنا كل فترة. صدقيني التغيير ده هاينفعك. هاينفع لمى كمان. هانبعد عن أي حاجة ممكن تضايقنا
صمتت "إيمان" بتفكيرٍ، ليقطع "أدهم" حبل أفكارها قائلًا :
-أنا شايف إن مراد عنده حق. سفرك هو الحل الوحيد لمشاكلك كلها يا إيمان.. بيقولوا الإنسان مش ممكن يبقى كويس في المكان إللي تعب فيه. انتي قدامك فرصة تغيّري حياتك. أنا بشجع قرار مراد !
ابتسمت "إيمان" دون أن تعطي موافقة نهائية ...
و في هذه اللحظة انضمت طفلتها برفقة "أمينة" إليهم، و ركضت "لمى" رأسًا إلى أحضان أمها باكية :
-مامـي !
حملها "مراد" من ذراعها ليجلسها على حضن "إيمان".. تقبلتها دون أيّ تعنّت أو غضب
بل ضمتها "إيمان" بحنانٍ و أخذت تمسح على شعرها، لتجهش الصغيرة بالبكاء أكثر مغمغمة في صدر أمها :
-مامي. أنا آسفة. أنا ماكنش قصدي. تيتة راجية ...
-خلاص يا لمى ! .. قاطعتها "إيمان" بحزمٍ لطيف
شددت ذراعيها من حولها مضيفة برفقٍ :
-أنا عارفة كل حاجة. و مش زعلانة منك.. مش زعلانة يا حبيبتي
ابتعدت "لمى" قليلًا لتنظر في وجه والدتها قائلة و دموعها تجري فوق خدّيها :
-أنا مش هعمل كده تاني. و هاسمع كلامك انتي و بابي مراد.. أنا بحبك يا مامي
أحاطت "إيمان" وجهها بكفّيها متمتمة بحبٍ جارف :
-و أنا بحبك يا روح أمك. بحبك أوي !
و عادت لتضمها مرةً أخرى أمام نظرات السعادة المحيطة بهما من العائلة
أخيرًا.. اكتملت العائلة !

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 124 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

#الخاتمة..

يوم واحد فقط متبقّي على سفرها ...
لقد جمعت كل أغراضها، ودّعت كل أحبائها، و قضت أيام لا تُنسى من الأُنس و الألفة الدافئة برفقة عائلتها
لم يعد هناك خصومة مع أحد، تصالحت مع الجميع حتى الذين آذوها، لقد صفحت عنهم مقابل السعادة الغامرة التي رُزقت بها مؤخرًا، و لكن طبعًا مسألة غفرانها لا تعني لزوجها شيء، إذ أن ما يقرره هو ما يحدث دائمًا سواء شاءت أم أبت، لطالما عرفت تلك الحقيقة، و أمنت بأنها لن تفلح بتغييرها، و قد كفّت بالفعل عن المحاولة، إنها تترك له زمام نفسها، و تثق به ثقة عمياء، ألم يُثبت لها ولائه حقًا وأنه جديرٌ بقلبها ؟
تراقصت ابتسامة "إيمان" تلقائيًا عندما كسر صفير الإعجاب المنبعث من زوجها صمت الغرفة المطبق.. إستدارت نحوه من حيث تقف أمام المرآة تتمم زينتها إستعدادًا للظهور بحفل الزفاف المرتقب لصديق زوجها المقرّب.. "عثمان البحيري" و إن كان خبرًا أثار دهشتها.. فهو متزوج بالفعل و لديه ولدان
ماذا قد يدفعه لتجديد العرس !؟
اكتفى "مراد" بإخبارها أن صديقه لم يقيم زفافًا لائقًا لزوجته عندما عقد عليها، ذلك لأن والده توفى بالفترة التي تعرّف فيها "عثمان" على زوجته "سمر" و أحبّها، لم تكن الفرصة سانحة له بإقامة أيّ مظهر من مظاهر الفرح فتزوجا بتجمعٍ عائلي بسيط دون أيّ صخب، و لم يذكر "مراد" لها نهائيًا و لو لمحة عن زواجهما العرفي و الفضيحة التي تلته ...
-بفكر حقيقي أجي أشيل الإشارب عن راسك و أبوظ الروج الأحمر إللي على شفايفك ده و نفكس للفرح !
إزدادت إبتسامة "إيمان" إتساعًا و هي تستمع إلى غزل زوجها الصريح،
ابتسم "مراد" :
-لو مش واثق إن عثمان هايقتلني إذا ماحضرتش كنت لاغيت كل حاجة و قضينا ليلتنا الأخيرة هنا لوحدنا. بعيد عن الكل !
تحاول "إيمان" تشتيتت عقلها عن التفكير به، لترد و هي تلوح ناحيته بكفّها :
-يعني انت مخلّينا نسافر الإسكندرية و نقضي آخر يوم لينا في مصر هنا في فندق مخصوص عشان تحضر فرح صاحبك و في الآخر مش عايز تحضر ؟ أنا لو منه أخنقك بصراحة !!
قهقه بانتعاشٍ و هو يمضي صوبها :
-ماتبقيش متلهفة أوي كده على الحضور. قصر البحيري الليلة دي مش بس هايستقبل نخبة المجتمع. ده هايكون في ستات من إللي يتشافوا في الإعلانات. و مش هاخبي عليكي أنا عندي علاقات شغل و صداقة مع كتير منهم. و أنا عارفك من زمان و مجرب غيرتك.. أخاف تخنقيني فعلًا هناك لو واحدة منهم سلمت عليا !
و استغرق في ضحكه من جديد، ليتلاشى مرحها هي الآن و تقول بجمودٍ :
-أنا طبعًا بغير عليك. بغير عليك حتى من هدومك.. لكن و لا واحدة تفرق معايا. غير.. غير هالة !!!
-هالة ! .. تمتم و قد خبت ضحكته و اختفت ابتسامته تمامًا
قطب قائلًا باستغرابٍ :
-انتي عايزة تقوليلي إنك قلقانة من ظهور هالة قصادك. و ممكن تغيري منها !!؟
صمتت "إيمان" و ظل فمها مطبقًا بتوتر ...
يزفر "مراد" مطوّلًا و يفرك جانب وجهه بيده الحرّة مستطردًا :
-غيرتك منها مالهاش أي معنى يا إيمان. بغض النظر عن إن هالة مابقتش في حساباتي أصلًا و لا ممكن ألتفت ليها بأي شكل. ماتنسيش إنها ست متجوزة دلوقتي و عندها طفل
و كأنه تفوّه ما تاقت لمناقشته فيه، فسألته على الفور :
-صحيح قولّي يا مراد. انت و هي قضيتوا فترة متجوزين. ليه ماخلفتش منها ؟
هز كتفيه و جاوب ببساطة :
-الهانم طبعًا تربية قصور و مدللة جدًا. لما اتجوزنا أنا كنت حابب أوي نخلّف بسرعة. لكن هي رفضت عشان تحافظ على شكل جسمها. قالت لي بعد سنتين أو تلاتة ممكن نجيب أول طفل. بس طبعًا مع عشرتي ليها عرفت إنها مش هاتنفذ كلمة من وعدها
-بس هي خلّفت لما اتجوزت بعدك !
-و ده يثبت إنها ماحبتنيش ! .. قالها "مراد" بابتسامة متصالحة
لم يبدي أيّ إنزعاج من أفكاره التي يطرحها و التي صارت حقيقة منذ مدة للجميع :
-أيًّا كان مين إللي اتجوزته هالة البحيري ف هي حبته. مش عشان قبلت تخلّف منه بس. دي كمان اتنازلت عن حياة القصور و سافرت معاه يبنوا حياتهم سوا
رفعت "إيمان" حاجبها معلّقة بحدة :
-ده انت متابع أخبارها بقى. و عرفت إنها سافرت !

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 125 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

عاودت الضحكة تتغلغل طبقات صوته العميقة و هو يرد عليها متفكهًا :
-و الله و لا متابع و لا حاجة. انا عرفت من عثمان لما جه يحضر فرحنا. لأنها هي كانت السبب إننا قاطعنا بعض أنا و هو ف قدملي ملخص عن أحوالها و إنه ما صدق خلص من مسؤوليتها لما جوّزها لأخو مراته. عثمان ندمان لحد إنهاردة إنه سابني اتجوزها. هي آه بنت عمه. لكن أنا و هو بالنسبة لبعض أخوات. و هو كرهها جدًا طول فترة خصامنا
أومأت بعينيها و إلتزمت الصمت مرةً أخرى، فحنى رأسه ليلامس رأس أنفها بأنفه و همس :
-هاتشوفي بعنيكي الليلة دي. إن عيني مش هاتشوف واحدة غيرك. أنا كلّي ليكي يا إيمان.. انتي و بس !
همسه هذا كاد يُخدر حواسها، فرفعت يدها باسطة كفها فوق موضع قلبه تمامًا، تدفعه بعيدًا عنها بقوتها الضئيلة التي لم تزحزحه قيد أنملة، إنما هو من أفلتها طواعيةً و هو يسمعها تقول من بين أنفاسها المخطوفة :
-ماتحاولش تغريني. ماتبقاش شيطان ورانا مشوار لازم نقضيه !
و تركته متوّجهة صوب السرير حيث علبة الحذاء الجديد مقفلة فوقه، ضحك "مراد" بانطلاقٍ و مشى نحو الخزانة، فتحها ليأخذ بذلته الرمادية الفاخرة، و قد اختارتها "إيمان" تماشيًا مع لون عينيه، بينما أختارت هي ثوب للسهرة محتشم، بلون التوت، و نسّقت مع حجابًا أسود، و أخيرًا ها هي تفتح علبة المستطيلة ليبرز هيكل الحذاء ذي الكعب العالِ، مكشوف بخيوط سباغتي رفيعة مرصّعة بالجواهر المتلألئة، جلست على حافة السرير العريض لترتديه في كلتا رجليها و هي تستمع لصوت "مراد" :
-أدهم و سلاف جايين في الطريق و جايبين معاهم لمى. أنا لسا مكلمهم من شوية و بيتحرّكوا
تطلعت "إيمان" إليه معقّبة :
-لسا بيتحرّكوا دول كده قدامهم كتير. مش هايلحقوا السهرة من أولها !
-و هو المطلوب. انتي عارفة أخوكي مش بيحب الاختلاط بالطبقة المتحررة. و في نفس الوقت بيلبّي دعوة عثمان. فقال يجي متأخر عشان يبارك علطول و يمشي
-حاجة متوقعة جدًا من أدهم ! .. ثم قالت و لمحة حزن بعينيها :
-كويس إني هاشوف سلاف على الأقل. كفاية مش هكون موجودة ساعة ولادتها.. حبيبتي مرعوبة من يوم ما الدكتورة قالت إنها حامل في توأم
-آه بس أدهم مبسوط. خصوصًا لما عرف إن التوأم ولد و بنت. كان نفسه في البنت أوي.. ربنا يحفظهم له
-يارب ...
أتمّ "مراد" ارتداء ملابسه في مدةٍ وجيزة، وقف أمام المرآة يصفف شعره بعنايةٍ و يضع على ذقنه الحليقة "الكولونيا" الثمينة التي لطالما جذبت أنوف النساء إليه، ثم اكتفى بنثر القليل من العطر فوق كتفيه و على رسغيه، ارتدى ساعة معصمه الباهظة و بقي يرمق نفسه بالمرآة و هو يعدل هندامه و يضبط ياقتيّ قميصه الأسود
لاحظ السكون الذي خيّم منذ دقائق، فاستدار نحو زوجته هاتفًا :
-جهزتي يا حبيبي ؟
و لكن الصمت
لم ترد عليه، فعبس مندفعًا ناحيتها على الفور ...
-إيمان !
انتزعها نداؤه من شرودها، فرفعت وجهها تحدق بوجهه المطل عليها متسائلة :
-نعم يا مراد !؟
هبط بجسمه ليجلس بجوارها على طرف السرير، زحفت يده إلى يدها الملقاة بحجرها، قبض عليها بكفّه الكبير يبث الدفء فيها و هو يقول :
-روحتي مني فين ؟
تنهدت بعمقٍ و جاوبته بابتسامة منهكة :
-أنا معاك !
رمقها بنظرةٍ كما لو أنها لم تنطلي عليه، و قال :
-أنا احساسي ممكن يخونّي في أي حاجة. بس مش ممكن أغلط باحساسي بيكي.. قوليلي مالك ؟
واصلت النظر بعينيه لبرهةٍ، ثم صارحته بصوتٍ مكتوم :
-إنهاردة ماما قالت لي خبر زعلّني. و غصب عني. مش قادرة ماربطوش بيك !!
سألها عابسًا : إيه هو الخبر !؟
-انت ليك يد في فسخ خطوبة مايا ؟ ماما قالت لي خطيبها راح لها شغلها في الجامعة و قطع علاقته بيها قصاد الناس كلها. كانت فضيحة لدرجة إن ماما عرفت من برا. الناس مالهاش سيرة غير إللي حصل لمايا.. من فضلك يا مراد قول إنك ماعملتش حاجة !
بقي صامتًا و لم يرد، وجهه الخالِ من التعابير افقدها صوابها و هي تستنطقه بعصبيةٍ :
-مراااد. رد عليا !!!
-كنتي متوقعة مني إيه يا إيمان ! .. رد أخيرًا بهدوء
و لكن هدوء صدمها، فقست ملامحه و هو يتابع بخشونةٍ :
-آه. أنا وصلت لخطيبها و أثبت له إن أمها إللي هي عمتك ست لا عندها ضمير و لا دين. حكيت له كل حاجة عملتها فيكي و في أخوكي أدهم من قبلك و إللي ممكن تعمله فيه لو اتجوز بنتها. أه أنا إللي نصحته يفسخ الخطوبة في أسرع وقت ..

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
🌺🍃🌸 📖 رواية 🖋 ... أوصيك بقلبي عشقا الكاتبة المتألقة : مريم غريب ( واعظ ، عبر ، سحر ، خيانة ، حب  ، أسرار ،  نهاية سعيدة ) تابعونا ... @storykaligi 📖
لمشتركينا الجدد
أضغطوا الصورة 👆
للبدء بأول بارتات الرواية

🔮🍃🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮
🔮 -🔚- 126 ..

📚 😍 📃
📖 روايـــــــــــــة ✍🏼
{ أوصيك بقلبي عشقا  }

📖🖌 @storykaligi 🔮🍃

#البارت
الاخـــــيــــــر 🍃🔮

فرغت فاها مرددة :
-ليه كده. طيب و مايا ذنبها إيه ؟ انت مش بتعمل غير إللي في راسك. حتى لما أتسببت في سجن مالك هناك في دبي. ماقولتش و لا أخدت رأي حد !!
هز كتفيه غير مباليًا و قال :
-أنا مافترتش عليه. هو إللي بيغش في شغله. يستاهل عقابه ! .. ثم أضاف بوحشيةٍ مفاجئة :
-و بعدين انتي بتدافعي عنه ؟
همسّت من بين أنفاسها بغضبٍ :
-أنا مش بدافع عن حد. أنا بس مش عايزة أبقى زيهم. مع عايزة أتسبب في أذية حد
مراد بصرامةٍ عنيفة :
-انتي حرّة في نفسك. مش عايزة تئذي براحتك. لكن أنا مابعرفش أسامح إللي يئذيني. و إللي آذاكي كأنه آذاني بالضبط و مش هاسامح !
بدأ هجومها عليه ينحسر تدريجيًا، بينما لم يخف و لو قليلًا تأجج وجهه بالحمرة الخطرة و إلتهاب الرماد في عينيه المتسعتين بشراسةٍ، لم تجد ما تقوله، فقامت من أمامه يتبعها بعينيه، أمسك برسغها يستوقفها بخشونةٍ :
-رايحة فين ؟
-جاية ! .. تمتمت بصوت بالكاد سمعه
و راقبها و هي تمضي نحو الخزانة، تستلّ حقيبة يدها المتوسطة و تسحب منها شيئًا لم يراه، عادت إليه الآن و وقت قبالته و هو لا يزال جالسًا، تطلّع إليها و هي ترمقه بعينين ملؤهما الدموع، ثم تقول قبل أن تظهر ذلك الشريط الطبّي أمام عينيه :
-أنا ماكنتش بخلّف بسهولة. و مش عارفة إزاي حملت في لمى و انا كنت محتاجة أتعالج.. ماتعالجتش. و لحد ما اتجوزتك ماتعالجتش.. و حصل تاني. و مش عارفة إزاي بسهولة كده. ده فعلًا رزق و مكتوب مهما كانت الظروف. لآخر لحظة ماكنتش مصدقة. لحد ما أكدتلي دكتورة سلاف !
كان يحدق الآن لما بين يديها، مشدوهًا، مصدومًا، و ما لبث أن عاود النظر إليها ثانيةً، و استطاع أن يتكلم و هو لا يصدق ما يحدث :
-انتي حامل !؟؟؟
أغرورقت عيناها بالدموع حتى ساحت فوق خدّها و هي تومئ له مرتان مغمغمة بصعوبةٍ :
-أيوة. أيوة يا مراد. أنا حامل.. و مش قادرة أصدق إن أحلامي كلها اتحققت كده. أنا حامل منك انت. هاجيب طفل منك انت !!
انتقلت الدموع إلى عينيه هو الآن، لتفلت أنفاسه المحبوسة من صدره و هو يهب واقفًا ليأخذها في عناقٍ محموم، هي تبكي، هو يدمع و يقبّلها، همس بأنفاسٍ متلاحقة مغمضًا عينيه :
-أنا عمري ما كنت مهووس بالأطفال. لكن دي كانت أمنيتي.. أنا هابقى أب. هابقى أب !
ظل يكررها و كأنه لا يزال غير متاكدًا، لتؤكدها له "إيمان" محيطة وجهه بكفّيها الناعمين :
-هاتبقى أب يا مراد.. هاتبقى أب يا حبيبي !!
ابتعد عنها قليلًا لكي يتمكن من النظر إليها و عاتبها بلوعةٍ :
-ليه ماقولتليش أول ما عرفتي ؟
ابتسمت له بشجنٍ قائلة :
-كنت بفكر إزاي أعملها لك مفاجأة. و ماكنتش ناوية أقولك الليلة دي كمان.. بس اضطريت عشان عايزاك توعدني !
هز رأسه و هو يخبرها بعاطفةٍ جيّاشة :
-قولي. قولي عايزة إيه. أطلبي مني إللي انتي عايزاه !!
هدأت و هي تسحب نفسًا عميقًا إلى رئتيها، ثم تقول بجديةٍ :
-إحنا قررنا نبدأ حياة جديدة. قررنا سوا إننا هانرمي كل الماضي ورا ضهرنا و نعيش مستقبلنا زي ما احنا عايزين.. أرجوك. لازم تنسى فكرة الإنتقام. تشيلها من راسك. و كفاية إللي عملته. فكر في أدهم و سمعته. فكر في بنتي.. احنا هنسافر و نبعد بس أدهم هايفضل موجود هنا. و لمى مسيرها ترجع.. أرجوك يا مراد. أوعدني !
و لو أن إنتقامه هكذا سيبقى ناقصًا، فما زالت "راجية" على قائمته، و قد احتار كيف يعاقبها.. و لكن ما تلقّاه من أخبارٍ سعيدة الليلة كان كفيلًا بقلب خططه رأسًا على عقب
فلم يمنع نفسه من تقديم وعده لها بثقةٍ :
-أوعدك يا إيمان.. أوعدك بس انتي كده إدّبستي خلاص. فيني للأبد
أحاطت عنقه بذراعيه هامسة بكل ما يعتمل بداخلها من شوقٍ لا يفنى و لا يبلى إليه :
-أنا إللي مش هقبل إنك تبعد عني لحظة واحدة.. مش هاسمح لك !

تمـت

#أوصيك_بقلبي_عشقًا
#وكفى_بها_فتنة
#مريم_محمد_غريب

#النهاااااااااااااااااااايه...

#ودمتم...

🌺  رواية  💫
#اوصيك_بقلبي_عشقا 💐 ..
للكاتبة المتألقة / مريم غريب  🍃

🚫  يسعدنا مشاركة الرواية ولكن لا نبيح ولانسمح بحذف توقيع القناة 🚫

كل الحب لكم اعزاءنا ومشكورين على المرور الدائم والمتابعة والمشاركة معنا

محبتي للجميع 💐 

#وانتظرونا_قريبا...

🔮📚 @storykaligi 🔮📚🖋
🍃🔮
🔮🍃🔮
🍃🔮🍃🔮
🔮🍃🔮🍃🔮
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
7⃣5⃣
ـ🌼🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
ـ🍃🌸🍃🌺🍃🌸
ـ🌺🍃🌸
ـ🍃
#روابط_الرواية_السادسة_و_السبعون
لروايات وقصص القناة 💫

روايــ📔ــة / أوصيك بقلبي عشقا
🌼 الـــكـاتـبـــة / مريم غريب...

1. البارت رقم 1
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76460

2. البارت رقم 16
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76497

3. البارت رقم 31
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76526

4. البارت رقم 46
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76558

5. البارت رقم 61
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76589

6. البارت رقم 76
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76618

7. البارت رقم 91
https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76647

8. البارتات الأخيرة

https://www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi/76676

🌼
🍃
@storykaligi 💫
🌺🍃🌸
🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🌼🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
أوصيك بقلبي عشقا.pdf
2.5 MB
7⃣6⃣
🌼🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🌺🍃🌸
🍃
🌺 روايــ📔ــة /
#أوصيك_بقلبي_عشقا
🌺 الـــكــ🖌ـاتــبــة : مريم غريب
🌺 عدد الصفــ📖 ــحات : 919 📝

🍃📚 www.tg-me.com/️رواياتوقصصمميزة️/com.storykaligi 📚
🌺🍃🌸
🍃🌸🍃🌺🍃🌸
🌼🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
كل ما يحتاجة متداولي سوق الـ Crypto 🔥😍
https://www.tg-me.com/+XDiYip8Ell81MzFk https://www.tg-me.com/+XDiYip8Ell81MzFk

~~
|45K ❤️📝 روايات وقصص مميزة 📝❤️
-
|28K جميع قنوات التيلجيرام الرسمية
-
|19K اقوال وحكم عظيمة
-
|18K ♡↜الـرومـنـ❥ـسـيـة↝♡
-
|14K خواطر أحمد الشقيري😊
-
ۦ
🎉🎉
|11K 🌕علم النفس وتطوير الذات🌕
-
|09K همسه عِشـہۣۙ❥ـٌِق💜
-
|09K 💕متعـة الحـ♡ــديث 💞
-
|07K 💡متع ذهنگ💡
-
|06K 🏅تــصــامــيــمــA🎨مـنـاســبـــاـت🎖
-
ۦ
🎉🎉
|06K كل يوم قصة
-
|06K 😂اضحك وانسى الهم😂
-
|06K ﴿- لـ صديقتـي💗 ̮ֆ℡
-
|05K غرائب من العالم
-
|04K 🔥😻عـالـم التكنـولـوجيـ📵ـا🔥
-
ۦ
🎉🎉
|04K |14k انتي اجمل
-
|04K 😻🌈 تصاميم روعه تجنن 😍🎨
-
|04K لاتنسى ذكر اللّـه
-
|04K دﯡلــــــﺔ الحپ😻
-
|04K 💇🏻‍♀قروب خاص بنات 🌸
-
ۦ
🎉🎉
|03K ::شعر::واااحه::الاصدقاء::➢✵★
-
|03K منبر الخطباء والدعاة
-
|03K هل تعلم
-
|03K تطبيقات وتعليم الهكر
-
|03K محترفين الهكر
-
ۦ
🎉🎉
|03K خواﻂﮍ مـƒřô๓ـہن القلب📩
-
|03K الرقية الشرعية من الكتاب والسنة
-
|03K صدقه جاريه 💭
-
|02K نَـٱشِيَـﯗﻧـال جْـيَـﯙﭼـڕافـﯿڪ
-
|02K 😍😻 صور وحالات تجنن 😻😍
-
ۦ
🎉🎉
|02K بـعـض💓الاحـلام🌸حـيـاة️
-
|02K يومـ.قصص💔 واقعية.ـيـات
-
|02K 🌸منوعات همس الحروف🌸
-
|02K خـ🌸ـربـشـات💓أنـ💗ـثـئ
-
|02K 🌷هـمـس☺️الـحــب🌷
-
ۦ
🎉🎉
|02K صدفة❤️ عشقتك
-
|02K جمالك سيدتي
-
|02K تـــٰـــٰـــٰــرَف pic 📷
-
|01K عــن🌎السـيـاحــــة❣️والهجرة
-
|01K design أدِۆآت تصميَم
-
ۦ
🎉🎉
|02K خواطر وعبارات
-
|01K مــيــــمM❤️
-
|01K إقتباسات إنجلش
-
|01K أضحك وانسى همومك
-
|01K الرشاقة 💃والجمال
-
ۦ
🎉🎉
|02K 💭برودكاست |نكت💭
-
|02K هـمـس الـحــــب
-
|02K نكت
-
|02K اشهى😋 الوصفات لمطبخك🍲
-
|02K غرائب وعجائب
-
ۦ
🎉🎉
|02K طريقة صنع بخور وعطور
-
|02K اٰنٰہٰٖتٰہٰٖ رٰوٰحٰہٰٖيٰہٰٖ ،💗
-
|03K ڪـلمات ميـن القـ💔ـلـب
-
|03K ﴿ٳحسٰـآإأسء مَ يفهمـوٰنهۂ “̯ ֆء.
-
|03K 😍 دمــوع الـعاآشقـين~💕
-
ۦ
🎉🎉
|03K خواطر راااائعة
-
|03K تنمية بشرية 📚
-
|03K 🎹💭💖 ʟ̤ɾʟɺ ٱﻧــٺ
-
|03K مشاعل
-
|03K ملخصات + معلومات طبية 💊
-
ۦ
🎉🎉
|04K 😍قصص وروايات عالمية 😍
-
|05K 😂🔥نـكـت سـاخنة للكـبار🙈🔥
-
|04K اطياف راحلة 💌🌸
-
|04K خواطر و حالات ღ
-
|04K صــــور 🤹🏻‍♀️مـتــحــركـــة🏄🏻‍♀️
-
ۦ
🎉🎉
|05K معلومات صحية
-
|05K معلومات وغرائب
-
|05K ٲلـمـتعـة بالحـيـاة❤️
-
|06K ٌخوَاطِر إسِـــُلُامٌيَةَِ َ ❀ِ
-
|06K ✺┆قــصـص واقـعـيـة❧
-
ۦ
🎉🎉
|06K 🚑المستشفى.🏨
-
|06K ❥ فُخٌ ـآمِهِخواطر ❥
-
|07K طنش وعيش
-
|07K تطوير الذات
-
|09K 🌞همسة صباح🌞
-
ۦ
🎉🎉
|12K مُـ‘ـُمُـ‘ـُآ رآقُ لُـ‘❤️ـُيُُ
-
|13K 😂نكت دون توقف😂
-
|15K 🍊مطبخ منال العالم🍊
-
|18K 💯💯نشر روابط مجموعات واتساب💯💯
-
|24K 💄تعليم مكياج للبنات💄💄
-
ۦ
🎉🎉
|37K 🎬💋مقاطع قصيرة للكبار فقط🔥🙈
-
|07K القرآن الكريم وعلومة❣️
-

By☛ للإشتراك في القائمة 📥
2024/03/28 14:33:11
Back to Top
HTML Embed Code: